Hej! Jag är också en av dem som haft afte så länge jag kan minnas. Ibland är skoven riktigt grymma och då blir jag deprimerad, trött tappar lusten till det mesta inklusive min familj… Jag kan varken äta eller prata och barnen har svårt att förstå varför jag inte kan läsa för dem på över 1 vecka… :(

Har besökt både läkare, tandläkare och alternativmedicinare utan att kunna få hjälp. Har provat alla huskurer och dessa värdelösa medel som säljs på apoteket. Kenacort är det enda som någonsin hjälpt men det slutade de sälja på apoteket…

Så för ett tag sedan fick jag värktabletter av min läkare för ryggont, hade så ont att inte de vanliga receptfria tabletterna hjälpte. Jag fick TRAMADOL på recept och döm om min förvåning då jag märkte att även smärtan från mina afte helt försvann under tiden tabletten verkar!!!

Har tidigare aldrig varit med om att någon värktablett (typ panodil eller ipren) har haft någon som helst verkan. Om jag förstått det hela rätt är Tramadol en typ av morfinpreparat som helt enkelt stänger av smärtsignalen till hjärnan. Funkar 100% i 4-6 timmar, nu kan jag tom gå till jobbet trots svår afte! En annan positiv egenskap tabletten har är att man även blir lugnare och mår allmänt bättre under skoven.

MEN!!! Observera att det är en beroendeframkallande tablett och jag väljer verkligen tillfällena jag tar den! Förutom de goda effekterna finns även några negativa biverkningar: jag blir lite yr och känner mig ganska “soft” vilket gör att koncentrationsförmågan sjunker. Jag har märkt att det tex inte är lämpligt att köra bil på tabletten. Jag kan heller inte sova på tabletten, för även om den gör att man blir tröttare så tycker jag det mest snurrar när jag lägger mig ner. För mig överväger dock de positiva effekterna som gör att jag kan leva som vanligt under skoven.

Efter att jag förklarat för min husläkare skriver han ut tabletten åt mig när jag behöver men han håller också koll på hur ofta för att jag inte ska bli beroende.

Hoppas att detta kan hjälpa någon! Kan man inte få bort problemet får man ju i alla fall försöka dämpa smärtan så att man kan leva ett normalt liv! //Therese